onsdag 23. juni 2010

Rabarbra- og jordbærtiramisu

Dette er en fantastisk god dessert. Jeg tror faktisk jeg synes den er bedre enn vanlig tiramisu også, og jeg er veldig glad i det. Mulig det er Lars Lian som er opphavsmannen til denne desserten, jeg kan ihvertfall huske at jeg leste om den i adresseavisen for en del år tilbake.


Det finnes en regel som sier at rabarbra skal spises før St.Hans, men hva med rabarbraen på hytta på Røros? Den har jo ikke kommet opp til St.Hans :-) Ellers har vi funnet ut at hvis vi bare høster nok rabarbra så kan man få flere avlinger utover sommeren, så selv om jorbæra i teorien kommer etter at rabarbraen er erklært uspiselig så fungerer denne desserten likevel.


6-8 porsjoner

3 store eller 6 små stengler rabarbra
60 g sukker
3 egg
100 g sukker
150 g mascarponeost
6-8 fingerkjeks
1/2 kurv jordbær
2 ss sukker

Rens rabarbraen og ta bort den ytterste hinnen av stenglene (det gjør jeg egentlig aldri, siden jeg som oftest bruker myke små stengler).
Hakk i små biter og ha i en kjele med 60 gram sukker. Kok i 2 min. Viktig å ikke koke for lenge, de skal kun være myke. Hell rabarbraen over i ei skål slik at den blir litt avkjølt.

Eggeplommer og sukker piskes til eggedosis.
Rør inn mascarponeost.
Pisk eggehvitene litt (ikke stivpiskes) og rør inn i eggeblandingen.

Rens jordbærene og del dem i mindre biter. Røres med 2 ss sukker. NB! hvis jordbærene er veldig søte, kutt ut sukkeret.



Det finnes to alternativer for servering, enkel versjon og ren latskapsversjon:

Enkel:
Finn fram 6-8 fine glass.
En fingerkjeks til hvert glass, brekk hver kjeks i flere deler og legg nederst i glasset.
Hell rabarbra over kjeksene.
Legg jordbær oppå.
Legg eggeblandingen oppå toppen.

Latskapsversjonen:
Finn ei stor skål.
Legg fingerkjeks i bunnen.
Hell rabarbraen over
Legg jorbærene opp.
Avslutt med eggeblandingen på toppen
 
 
Settes i kjøleskapet i minst en time før servering.
 
Eget huskenotat: Det er klin umulig å få kjøpt fingerkjeks på Røros, husk å ta med hjemmefra!
Jeg synes kanskje at den fortsatt er litt søt, så neste sommer bør jeg prøve med litt mindre sukker i eggedosisen.

3 kommentarer:

  1. Oi, bedre enn vanlig tiramisu. Går det an altså? Jeg er ingen stor fan av rabarbra (men har planer om å utfordre den holdningen i sommer), men når du kommer med slike lovord får man jo lyst å prøve, for tiramisu er jo en av de beste dessertene som finnes. :-)

    SvarSlett
  2. mmm dette ser riktig godt ut! Må prøves! Rabarbra er en av favorittene mine! ;)

    SvarSlett
  3. Her spiste vi opp en hel Tiramisu igår, den "orginale" hvis man kan kalle den det;)

    Denne skal definitivt prøves ut ved en anledning, tusen takk for deilige og inspirerende oppskrifter!!

    Klem Ingvild

    SvarSlett

Hyggelig at du har lyst til å kommentere.
Det ble dessverre så mye spam-kommentarer at jeg må sette på ordbekreftelse, håper det ikke er for irriterende.
Takk.