mandag 27. august 2012

Skolestartsblanding

Siden ungene her aldri får frokostblandinger (lettkokte havregryn kan vel ikke kalles frokostblanding?) fra butikken er det veldig stas de gangene jeg gidder å lage egen blanding. Da spises det noen grundige og ikke minst mettende porsjoner.
Men ok, jeg inrømmer det hadde vært mer enn stas, rettere sagt vill jubel, hvis jeg hadde kommet trekkende med ei eller annen eske sjokoblanding...


Stor porsjon

2,5 dl rugflak
2,5 dl havrekjerner
1,5 dl linfrø
1 dl gresskarkjerner
1,5 dl sesamfrø
2,5 dl mandler
1 dl hasselnøtter
750 g store havregryn
ca 1 ts kanel
150 g smør
75 g akasiehonning
1-2 never rosiner

Hakk mandler og nøtter og bland alt det tørre i en stor bolle.
Smelt smøret og honningen og bland dette inn i det tørre.
Hele blandingen blir veldig tørr, så man må røre en god del for å få fordelt væsken.
Fordel blandingen i to langpanner.
Stekes på 170 grader i ca 20 min.
Etter halv tid bytter jeg plass på lanpannene og rører litt i blandingen.
Avkjøl og rør inn en neve eller to med rosiner.

Vi spiser blandingen sammen med melk, biola eller yoghurt naturell.

2 kommentarer:

  1. Nam- denne så skikkelig god ut! Fikk lyst å prøve :)

    SvarSlett
  2. Håper du synes den er god, hvis du synes den er litt lite søt, så kan du sikkert tilsette mer honning.

    SvarSlett

Hyggelig at du har lyst til å kommentere.
Det ble dessverre så mye spam-kommentarer at jeg må sette på ordbekreftelse, håper det ikke er for irriterende.
Takk.