lørdag 13. september 2008

Gulrot og karrisuppe

Kjempegod suppe som ungene elsker, fått av min nabo Ira.



4-6 porsjoner

50 g smør
1 mellomstor løk i skiver
2 hakkede hvitløksbåter
750 g revne gulrøtter
1,2 l hønsebuljong
1 stk revet ingefær (2,5 cm)
1 ts karri (litt mer hvis svak karri)1/2 ts malt muskatnøtt
1/2 ts salt
2 1/2 dl kaffefløte
nymalt svart pepper
(2 ss hakket persille til pynt)

500 g kyllingfilet i biter

Smelt smør og fres løk og hvitløk et par minutter. Tilsett revet gulrot og la putre i 10 min. Tilsett hønsebuljongen og kok opp (jeg koker opp vann i vannkokeren og blander med et par terninger slik at buljongen er varm når jeg har den oppi). Skru ned varmen og tilsett ingefær, karri, muskatnøtt og salt. Småkok i 30 min. Tilsett fløten. Mos suppen i kjøkkenmaskin. Tilsett pepper og evt pynt.
Kyllingbitene stekes i ei panne ved siden av og haes i suppa til slutt (etter mosinga, men før pynten :-)

Serveres sammen med Evas brød.

Alternativ:
Suppa (uten kylling) kan serveres kald også, men det har jeg ikke prøvd.
Man kan visstnok bruke skummetmelk istedet for fløte.......

Tips:
Hvis du lager dobbelt porsjon, sett av litt tid eller lur noen andre til å rive gulrøttene :-)

4 kommentarer:

  1. Knallgodt! Den reddet en ellers kjip søndag i det Ulvnes'ke hjem.

    SvarSlett
  2. Har endeleg fått testa ut denne oppskrifta og ho var kjempegod. (Sjølv om eg aldri klarer å følgje ei oppskrift, så eg bytta ut fløte med yoghurt naturell og la til ei kvart teskjei chilipulver...) MMMM!

    SvarSlett
  3. Denne må prøves! Må bare bytte ut kylling og kyllingbuljong, men det skulle vel gå bra. Kjøtt- eller grønnsakbuljong pluss svinekjøtt tenker jeg :)

    SvarSlett

Hyggelig at du har lyst til å kommentere.
Det ble dessverre så mye spam-kommentarer at jeg må sette på ordbekreftelse, håper det ikke er for irriterende.
Takk.