lørdag 27. november 2010

Scones med biola

Scones er redningen hver frokost når vi plutselig oppdager at vi har glemt å ta brødet ut ifra fryseren kvelden før. Kjapt og enkelt. De blir imidlertid best når man har kulturmelk i, skummet melk blir likssom ikke det samme. Men nå er det jo en gang slik at vi svært sjelden har kulturmelk i kjøleskapet, det vi derimot bestandig har er Biola. Og du verden hvor gode og saftige sconesene ble med litt ferskenbiola.


16 små scones


250 g sammalt hvete
250 g hvetemel
4 ts bakepulver
1/4 ts salt
1 ss sukker
4 ss margarin (jeg bruker flytende, men får litt kjeft av gubben for at jeg ikke smuldrer smøret)
3-3,5 dl biola

Rør sammen alle ingrediensene.
Ingen heving.
Del deigen i 4 og lag "boller" som du setter på bakepapiret. Trykk dem litt flate, ta en kniv og del hver scones i fire deler - ikke skjær igjennom, bare trykk litt ned. Ta en gaffel og prikk litt i sconesen. (Min scones er som regel så klissete at den prikkinga er unødvendig)

Stek på 250 grader i 10 min.

Serveres med jordbærsyltetøy og brunost og nytrukket Earl Grey te.

4 kommentarer:

  1. Namm, namm... Dette høres bare helt nydelig ut. Må prøves.

    SvarSlett
  2. Nam! Dette så veldig godt ut. Scones er perfekt helgemat siden de ikke trenger å heve.

    SvarSlett
  3. Du har en superfin blogg:) Ta en tur inn på www.noegodtpabordet.blogspot.com, så finner du en liten award!

    SvarSlett
  4. Disse ble veldig gode 😀

    SvarSlett

Hyggelig at du har lyst til å kommentere.
Det ble dessverre så mye spam-kommentarer at jeg må sette på ordbekreftelse, håper det ikke er for irriterende.
Takk.