tirsdag 27. oktober 2009

Bananmuffins med blåbærbiola

Grove matpakkemuffins som blir lagd hver gang vi har overmodne bananer som ingen gidder spise :-)


9 store muffins

1,5 dl hvetemel
1 dl samalt hvetemel grov
1 dl havregryn
1 ts bakepulver
50 g flytende smør (evt. 0,75 dl solsikkeolje)
2 egg
1,5 dl blåbærbiola (eller annen biola om du har)
3 veldig modne bananer

Bland det tørre.
Ha i egg, smør og biola og rør sammen.
Bananen kan enten skjæres i biter eller moses.
Rør inn bananen.
Ha muffinsrøra i store muffinsformer, gjerne et muffinsbrett i teflon.

Stekes på 200 grader i 20 min.

Ved små muffinsformer stekes de i 15 min.


Øydis har kommet med forbedringsforslag, f.eks speltmel og fiberbakstblanding, samt bytte ut smøret med olje. Tusen takk, jeg har oppdatert!

4 kommentarer:

  1. Heisann, har prøvd oppskriften din! Det ble kjempegode muffins, det blir nok ikke siste gang jeg lager dem ;) Takk for oppskriften!

    SvarSlett
  2. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Her ser jeg at vi er blitt mer glade i grove muffins enn i fine. Har planer om å andre biolavarianter etterhvert.

    SvarSlett
  3. Nam! Eg har alt som trengst, så no blir det baking:) Gler meg til å smake; også er de jo (nesten) sukkerfrie:)

    SvarSlett
  4. Hehe, banan går under kategorien grønfôr så sukkerinnholdet ignoreres :-)
    Håper du likte dem.

    SvarSlett

Hyggelig at du har lyst til å kommentere.
Det ble dessverre så mye spam-kommentarer at jeg må sette på ordbekreftelse, håper det ikke er for irriterende.
Takk.