mandag 3. oktober 2011

Andebryst med grapefruktsaus

Jeg er virkelig ikke begeistret for grapefrukt, jeg synes smaken er besk. Men punkt 1 i barneoppdragelsen er at man kan ikke si at man ikke liker før man har smakt, så da måtte jeg smake da gubben lagde denne sausen. Og du verden for en positiv overraskelse, dette var virkelig godt.


ca 4 porsjoner

4 andebryst

Saus:
1 grapefrukt
1 appelsin
2 ss sukker
2 hele pepperkorn (knus dem lett med flatsiden av en kniv)
1 ss vann
1 kanelstang

Skrell grapefrukten og få bort alt det hvite. Fileter båtene slik at man får ut alt kjøttet, men blir kvitt hinnene. Hell filetene og saften over i en kjele.
Skvis appelsinen slik at man får ut all saften og sil den over i kjelen.
Rør inn sukker, pepper og vann. Sleng oppi en kanelstang.
Varm opp og la det koke på middels varme i 5 min.

Grill andebrystene.
Først raskt på begge sider på direkte varme, deretter i 10 min på indirekte varme.

Andebrystene serveres med grapefruktsausen og risotto.

3 kommentarer:

  1. Så bra at du har fått litt sansen for grapefrukt!
    Vi spiser det til frokost og mellom-måltider stadig vekk ;-)

    SvarSlett
  2. Og tusen takk for middagen. Andebryst med grapefruktsaus smakte fortreffelig:-)

    SvarSlett
  3. Jeg tviler på at jeg noensinne kommer til stadiet grapefrukt som frokost - jeg grøsser bare ved tanken. ;-D

    Så bra du likte middagen, tror vi må gjenta den.

    SvarSlett

Hyggelig at du har lyst til å kommentere.
Det ble dessverre så mye spam-kommentarer at jeg må sette på ordbekreftelse, håper det ikke er for irriterende.
Takk.