lørdag 17. desember 2011

Badende rosa elg

Ikke et vondt ord å si om elgsteika til min mor og bestemor, men jeg er oppvokst med godt stekt kjøtt. At elgsteik kan være rosa har vært en ny opplevelse de siste årene. Dessverre er ikke kameraet mitt godt nok til å vise rosafargen i halvdårlig stearinlysbelysning.


Tidsforbruk: hele dagen?

1 elgsteik

Før du starter på lørdagsfrokosten, pakk steika inn i en stekepose slik at den er helt tett og legg den i ei gryte med vann. Vannet varmes til 62-63 grader. Bruk termometer og hold vannet på den temperaturen hele tiden. Deretter er det ikke så mye mer å gjøre med den, før gjestene ankommer utpå kvelden. 20 min før den skal serveres tar du opp steika. Pakk den inn i aluminiumsfolie og la den hvile på benken.
Brun steika i ei varm panne med smør i 2 min på hver side.
Skjær deretter opp steika i skiver og server.

Hvor lang tid det tar før elgen kommer opp i riktig kjernetemperatur vet jeg ikke. Vi har ikke termometer som vi klarer å bruke uten å ødelegge stekeposen når den ligger i vann, så derfor ligger den der hele dagen.

Serveres med en saus full av viltkraft (får kjøpt slike kjekke glass med kraft på Jacob's) med en dæsj ditt, en dæsj fløte og en dæsj datt oppi, karameliserte poteter og stekte kantareller.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du har lyst til å kommentere.
Det ble dessverre så mye spam-kommentarer at jeg må sette på ordbekreftelse, håper det ikke er for irriterende.
Takk.