onsdag 25. mai 2011

Torils Smash-kake

Toril har laget en kake som inneholder det meste av mine favorittingredienser; sjokolade, vaniljekrem og kjeks. Og heldigvis for meg og for dere så er Toril så snill at hun deler oppskriften.
Tusen takk Toril, denne er farlig god!

Denne kaka er laget av min søster.

Ingredienser:

Bunn:
4 eggehviter
3 dl sukker
40 ritz kjeks (evt. 75 g ritz og 75 g smash eller kutte ut kjeksen og slå til med 150 gr smash)

Glasur :
4 eggeplommer
3 ss sukker (kan sløyfes)
60 g meierismør
200 g mørk kokesjokolade

5 dl vaniljekrem
3 dl fløte (eller 3,3dl som er en boks)

1 pose smash!-sjokolade ekstra stor 250 gram (eller Smash minis, ettersom disse er fine å ha hele på toppen av kaken!)

Framgangsmåte:
Sett stekeovnen på 175 grader.

Bunn:
Ha kjeks i en pose og knus de litt med et kjevle.
Pisk eggehvitene litt og tilsett sukkeret. Pisk videre til stiv marengs. Ha de knuste kjeksene i marengsen.
Kle en langpanne med et bakepapir. Bre røren utover formen, men ikke la den dekke hele formen ca. 3/4.
Stek bunnen i ca. 15 minutter. Avkjøl bunnen helt før du pynter den.

Glasur :
Eggeplomme, sukker og smør smeltes forsiktig sammen under omrøring på lav varme. Ha deretter i sjokoladen og rør til en jevn og fin glasur.
Ha sjokoladeglasur over hele kaken. Del den i 2.

Ha vaniljekremen på den ene halvdelen, legg den andre delen av kakebunnen oppå.
Ha pisket krem på toppen.
(Jeg har i det siste brukt svensk vaniljvisp, en blanding av krem og vaniljekrem, både inni kaka og oppå, istedet for vaniljekrem og krem. Det gir en litt lettere smak Ok, mest fordi jeg trodde jeg hadde kjøpt vaniljekrem.)
Pynt med knuste smash eller Smash minis. Nå i sommersesongen kan man også pynte med jordbær i tillegg for å få litt friskere smak. (jordbær og sjokolade er jo aldri feil :-)
Kaken bør pyntes samme dag som den serveres.
Spis resten av smash-posen ;-)

Velbekomme!

Og ikke skyld på meg hvis du spiser så du blir kvalm :-)
Kaka er veldig mektig så hvis dere er få som skal spise så kan det holde meg halv porsjon.

53 kommentarer:

  1. Den så virkelig farlig god ut ja. :-)

    SvarSlett
  2. Fantastisk! Da har jeg et alternativ til snickerskaka som er så farlig god når nøtteallergikerne kommer på besøk :) Hurra :)

    SvarSlett
  3. Tusen takk, det var hyggelig!

    SvarSlett
  4. Den så god ut! En liten ting jeg lurer på, kommer Smash-smaken tydelig frem?:)

    SvarSlett
  5. Den har nok ikke en tydelig smash-smak nei, men er en blanding av salt og søtt. Har man mye smash i, blir smaken deretter... ;-)
    Kjempefin blogg du har, Unn Gøril! Arti å få bidra med en oppskrift her, og ikke minst var det jo arti at kaken kom på fremsiden av VG :-D

    SvarSlett
  6. Er ikke helt sikker når det gjelder nøtteallergi på denne kaka!!
    Sakset fra Nidar.no:
    Nøtte- og mandelallergi
    For de av Nidars produkter som inneholder nøtter eller mandler, finner du informasjon om dette i varedeklarasjonen (ingredienslista) på emballasjen. Det kan også finnes spor av nøtter eller mandler i Nidars øvrige produkter. Så lenge vi har nøtter i noen produkter, kan i prinsippet alle sjokoladeproduktene som blir laget på samme fabrikk inneholde spor av nøtter. Disse produktene er derfor merket med ”Kan inneholde spor av nøtter og mandler”.

    SvarSlett
  7. Så lenge man ikke er hyperallergisk så går det bra. Funker ihvertfall for alle de i min familie med nøtteallergi :-)

    SvarSlett
  8. Det går ann å bruke, rits kjeks, og annen sjokolade som det IKKE er nøtter i , bruk fantasien her er grunnoppskriften =)

    SvarSlett
  9. Da har jeg for enkelhets skyld fjernet alt som inneholder spor av nøtter :-)

    Tusen takk for kommentarene!

    SvarSlett
  10. Da har jeg tenkt litt mer på dette med tydelig smashsmak.
    Hvis man ønsker mer smak så kan man sikkert putte litt smash i bunnen. Det tror jeg faktisk jeg skal prøve neste gang, men da må man nok definitivt øke til 2 poser, det vil jo være for kjipt hvis man ikke kan prøvesmake en halv pose mens man baker :-)

    SvarSlett
  11. Den så nydelig ut! Jeg er ingen konditor, men denne skal prøves! :)

    SvarSlett
  12. Hei
    For oss som bor i utlandet er det ikke enkelt á vite hva smash sjokolade er ,da vi har vaert ute i mange ár fra Norge.
    Kan du forklare hva Smash sjokoladeb innholder,hva den evt.likner pá er du snill?
    Hilsen Nordmenn i Spanai

    SvarSlett
  13. http://no.wikipedia.org/wiki/Smash_(sjokolade)

    SvarSlett
  14. Den så helt fantastisk ut! Denne må jeg prøve. :-)

    SvarSlett
  15. Hei
    Nidar har laget følgende side som beskriver smash: http://produkter.nidar.no/eway/default.aspx?pid=271&trg=Page_5665&Page_5665=5668:0:10,1825:1:0:0:::0:0

    De sier:
    Smash! er en heltrøndersk oppfinnelse som består av salte maiskjerner dekket av Nidars melkesjokolade. Denne særegne kombinasjonen av salt, søtt, luftig og sprøtt er så vidt vi vet det eneste av sitt slag i verden!


    Men sånn helt ærlig, det er jo strengt tatt bittelitt kvalmt, ihvertfall hvis man trøkker innpå en pose ;-D

    SvarSlett
  16. Å denne så jo bare helt fantastisk ut!! Må lagres og bakes ved neste kakeanledning. Tusen takk for at du deler. Og gratulerer med VG innslag.

    SvarSlett
  17. Æ dæven!! ble tipsa av ei venninna om denna kaka, og hater å lage ting på kjøkkenet, men gleder meg syyykt masse til å å lage denna. For en brilliant kake de ser aldeles lekker ut.

    Tone-

    SvarSlett
  18. om man bytter ritz med cornflakes er det mulig denne blir enda et skritt nærmere Smash, skulle jeg tro... må vell tilsette ekstra salt også i tilfelle...

    skal prøves ut dette, takker for super oppskrift og en genial ide.

    SvarSlett
  19. Hei. Takk for tips. Jeg har nettopp lagt til en setning i innlegget om at man kan bytte ut en del ritz-kjeks med smash for å få mer smak. Det skal jeg prøve neste gang og så får vi se hvordan det blir.

    SvarSlett
  20. Oj, dette så godt ut - må prøves! Hva slags vaniljekrem bruker du?

    SvarSlett
  21. Siden jeg prøver å gi inntrykk av at jeg er flink til å lage mat så burde jeg selvsagt ha svart at jeg lager vaniljekrem selv ;-D
    Men jeg bruker nok Piano vaniljekrem fra Tine: http://www.tine.no/produkter/desserter/kremer-og-sauser/5965.cms

    SvarSlett
  22. Perfekt! Piano er god, den:)

    SvarSlett
  23. Bytt ut Ritz-kjeksen med en pose Sombreros så er du i boks... :D

    SvarSlett
  24. Takk for tips.
    Jeg har aldri hørt om Sombreros, men et raskt søk her avslørte jo hva det var :-)
    Men da har jeg jo en unnskyldning til å lage ei kake til, man må jo teste ;-D

    SvarSlett
  25. Å bytte ut ritz-kjeksen med sombreros var et supert forslag! Det må prøves!!! :-)

    SvarSlett
  26. Nå er bunnen akkurat ferdig! :)
    Men glasuren... Skal alt smeltes i panna? Eggeplummene og alt?
    Og kan jeg bruke melis istedefor sukker? Gikk tom for sukker når jeg lagde bunnen! :)

    SvarSlett
  27. Hei
    Alt i glasuren smeltes på lav varme i en kjele.
    Det er vel strengt tatt nok sukker i denne kaka så hvis du ikke har 70% sjokolade så fungerer den nok uten sukker også. Men hvis du tror den blir for lite søt så bruk litt melis.
    Lykke til :-)

    SvarSlett
  28. Hei Toril!
    Jeg legger inn lenke til innlegget ditt på Smash! Minis facebookside Norges kuleste sommerjobb (http://www.facebook.com/kulestesommerjobb), så du vet det. :-)

    SvarSlett
  29. Takk, det var jo hyggelig.
    Toril og jeg er jo litt overveldet her over interessen for kaka, men det er jo bare moro :-)

    SvarSlett
  30. Nå lager jeg Smash-kake til i kveld for vi feirer 22 års bryllupsdag i dag :) Jeg lurer på om det er kun oppå det skal være smashsjokolade. Ser slik ut i oppskriften, men det blir jo mye å ha en hel pose, gjerne to på toppen. Har jeg misforstått noe?
    Gleder meg uansett til å smake :) Hilde

    SvarSlett
  31. Hei
    Det er egentlig bare oppå man har smash, så det rekker langt med en halv pose. Spesielt hvis man har den ekstra store posen som jeg kjøpte nettopp.
    På en annen side har jeg tenkt å teste med litt ekstra smash i bunnen neste gang jeg lager.

    SvarSlett
  32. Dette er det verste jeg har smakt... Hele kaken min smakte speilegg...? Jeg er kvalm fra ende til aen!

    SvarSlett
  33. Toril Kringen (Smash-kake-Toril)27. mai 2011 kl. 22:28

    Hehe! Speilegg-smak på Smash-kake er nok ikke så godt nei. Viktig at man bare varmer plommene, sukker og smør forsiktig, og så tilsetter sjokoladen så den smelter. Plommene må ikke koke!

    SvarSlett
  34. Den så nydelig ut og lett å lage! har laget den, kakeentusiast som jeg er... :-)
    En liten kommentar til speileggkaka: smaker en sjokoladekake speilegg og pyton er det nok du som har gjort en feil ;-) Så litt flaut å skrive det var den værste kaka du har smakt, sier nok mer om deg som baker enn kakeoppskrifte. ;-)

    Men nå skal vi kose oss hvertfall!!

    SvarSlett
  35. Hvis man lager litt mer sjokoladeglasur som man så avkjøler og så blander inn den piskede kremen i, får man en nyyyydelig krem til å ha på toppen! Jeg synes kaka får enda bedre helhet i smak på den måten.

    SvarSlett
  36. Og et triks for å slippe speileggsmak er å varme opp sjokoladen og sukkeret først til det har smeltet og røre inn egget etter at man har tatt det av varmen:-)

    NN over.

    SvarSlett
  37. Tusen takk for innspill. Jeg holder på å lage kaka nå og skal definitivt prøve med litt glasur i kremen.
    Jeg skal også oppdatere oppskrifta med en litt mer brukervennlig og tydelig beskrivelse.

    SvarSlett
  38. Nam, denne håper jeg at jeg har viljestyrke nok til å styre unna - den virker nemlig fantastisk god..

    SvarSlett
  39. Denne kaka var rett og slett veldig god!!! Ble kjempe suksess på bursdagen her i dag:-)

    SvarSlett
  40. En kommentar til:-) Jeg tok litt smash i marengsen og det ble veldig godt.-)

    SvarSlett
  41. Takk for hyggelig tilbakemelding! Jeg tok også litt smash i marengsen da jeg lagde den i helga, det ble godt :-)

    SvarSlett
  42. Hei! Jeg lurer på hva sombreros er og om det inneholder gluten? Jeg må bytte ut ritzen med noe annet siden vi har en som er allergisk mot mel:)

    SvarSlett
  43. Hei
    Sombreros er:
    Maarud Sombreros er sprø maissnacks laget av maismel og vann som blandes til en deig. Deigen formes til små kremmerhus som tørkes i ovn. Deretter friteres Sombreros i vegetabilsk olje og smaksettes med krydder.
    http://www.maarud.no/corn.html
    Men om det er helt fritt for gluten er jeg ikke sikker på.

    Hvis man tåler spor av gluten og kan spise smash, så kan man ha bare ha smash i bunnen,man trenger ikke ekstra kjeks.

    Lykke til med baksten :-)

    SvarSlett
  44. Denne kaka var umulig å lage

    SvarSlett
  45. Denne må jeg prøve. Den så farlig god ut.

    Ønsker deg ei riktig fin uke.

    SvarSlett
  46. Vi har akkurat laget den her hjemme, og den smakte helt fantastisk! Det ble bare litt problemer med marengsen, for den sto for lite i ovnen. Så til neste gang skal vi huske å ha den litt lengre i ovnen sånn at bunnene ikke går i stykker som tusen knas;) Tusen takk for en fin smaksopplevelse!:)

    SvarSlett
  47. Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger!

    SvarSlett
  48. How do you play Barcelona in this year?

    SvarSlett
  49. Dette er noko av det beste eg har smakt av kaker ! Og eg er ingen kakeelsker.Ooh my ... Mmmmm. Men eg blanda kremen og vaniljekremen.

    SvarSlett
  50. Så flott! Tusen takk for hyggelig tilbakemelding.

    Jeg har også blandet krem og vaniljekrem i det siste, dvs jeg har kjøpt det som heter vaniljvisp i Sverige og det er tilsvarende blanding. Jeg trodde riktignok jeg hadde kjøpt vaniljekrem :-)

    SvarSlett
  51. Hei
    Vet ikke hvordan jeg kom inn på denne siden men jøje meg for en god kake:-)) Takk for oppskrift.. og lett og lage

    SvarSlett
  52. Kan man lage denne i liten langpanne? Den ser fantastisk ut 😍

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, med en liten langpanne ville jeg delt røra til bunnen i to og stekt disse hver for seg, slik at bunnen ikke blir så tykk. Men denne bunnen er ikke avhengig av kantene på langpanna, så det går fint å bruke et stekebrett med bakepapir på.
      Eller så kan du jo lage halv porsjon av kaka, sånn sunnhetsmessig mest fornufting :-)
      Lykke til med bakinga :-)

      Slett

Hyggelig at du har lyst til å kommentere.
Det ble dessverre så mye spam-kommentarer at jeg må sette på ordbekreftelse, håper det ikke er for irriterende.
Takk.