søndag 22. januar 2012

Raclette

Vi prøver å unngå taco-kjøret på fredags kveld (ifølge facebook er taco den mest spiste fredagskveldsmaten, ihvertfall blant mine venner), ikke det at vi ikke spiser taco, tortillas og lignende, men det kan da ikke være nødvendig hver fredag?
Vi har stort hus og plass til masse morsomme kjøkkenduppeditter og racletten er en favoritt.


raclette, matrett som stammer fra kantonen Valois i Sveits. Man griller biter av sveitserost eller raclette-ost over trekull eller gass til de begynner å smelte. Den smeltede massen skrapes over poteter. Serveres sammen med f.eks. sylteløk og sylteagurker. Elektriske raclette-jern er blitt populære i 1980- og 1990-årene.


Nåja, ikke helt slik vi lager det, men vi kaller det raclette for det.


Vi bruker (ikke nødvendigvis alt dette hver gang):
kjøtt, gjerne skjært i tynne skiver da disse er enklest å grille (400 gram)
pølser
chorizo
minimais
løk
sopp
paprika
ost
salat, avocado, sukkererter

Ost:
Det finnes en egen raclette-ost, detter er en halvfast ost av kumelk.

Min favoritt er ridderost, mens ungene liker gräddost godt.
Jo fetere ost jo bedre, helst med en fettprosent over 28%.


Det finnes mange varianter av elektriske raclette-jern. Vi har et fra Tefal, mulig at dette er såpass gammelt at denne typen ikke er i salg lengre, men prinsippet er det samme.
Man griller på toppen og smelter osten i små skåler.


Om man legger ting oppå eller putter det i skålene blir litt hipp som happ synes jeg.



Og ikke minst, det er viktig å begrense seg. Man kan lett forspise seg på dette og det er ikke godt.

6 kommentarer:

  1. Dette var min favorittrett som liten! Vi brukte alltid de små skålene og tilsatte egg, så det ble en slags omelett :-) mmm!

    SvarSlett
  2. Det ser ut som kjempegod fredagsmiddag. :-) Selv har vi ingenting fast på fredager, skjønt jeg personlig er litt svak for hjemmelaget italiensk pizza.

    SvarSlett
  3. Cecilie: For et supert tips! Det skal jeg prøve neste gang.

    Lemonia: Italiensk pizza er veldig godt da :-)

    SvarSlett
  4. Akkurat sånn som vi gjør det! :-) Fantastisk godt, men setter dessverre mye matlukt i hele huset i lang tid etterpå siden man ikke sitter under vifta når man steker/spiser...
    Ridder og port salut er favorittostene her i huset, og vi griller i pannene mens de står oppå grillen. Marinert kjøtt er en favoritt, og en fløteskvett i panna etter alt er grilla, sammen med litt dijonsennep er fantastisk. Nesten så jeg fikk lyst på til helga... ;-)

    SvarSlett
  5. Sofia: Port Salut er også godt når jeg tenker meg om. Og det tipset med fløte og sennep....namnam

    Tora: Cheddar er godt, har du prøvd den svenske Kvibille cheddar? Veldig god. Morbier har jeg ikke prøvd ennå.

    Hmm, jeg lurer på om vi må ha raclette på fredag igjen, så kanskje vi ender opp med det hver fredag istedet for taco *fnis*

    SvarSlett
  6. Åh, nå fikk jeg lyst til grave fra Racletten vår fra bakerst i boden!
    Har helt glemt å bruke den i det siste :-o

    SvarSlett

Hyggelig at du har lyst til å kommentere.
Det ble dessverre så mye spam-kommentarer at jeg må sette på ordbekreftelse, håper det ikke er for irriterende.
Takk.