søndag 11. februar 2007

Bananmuffins

En stor favoritt her i huset :-)

ca 15 stk

Originaloppskriften:

100 g smør eller margarin
1 dl sukker
2 egg
1 banan
1 dl sammalt hvete (60g)
1,5 dl hvetemel (90g)
1 ts bakepulver
(hva med litt sjokoladebiter i tillegg :-)

Ovnstemperatur: 200
Steketid: ca 12 min

Rør smør og sukker hvitt. Tilsett et egg om gangen og rør godt. Skjær bananen i biter og bland dem inn i røren. Bland mel og bakepulver og ha i. Bland alt forsiktig. Ha røren i smurte og strødde muffinsformer. Stekes midt i ovnen.

Variasjoner jeg har gjort:
Kuttet ut sukkeret og bruker 3 bananer istedet.
I tillegg har jeg prøvd å bytte ut en del av smøret med melk - husker ikke helt blandingsforholdet. Men da rører jeg ikke smør og sukker hvitt, da rørte jeg bare sammen alle ingrediensene og brukte flytende smør.
Har i litt havregryn.
Variasjonene jeg gjør ser ut til å påvirke steketiden slik at de må stekes litt lengre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du har lyst til å kommentere.
Det ble dessverre så mye spam-kommentarer at jeg må sette på ordbekreftelse, håper det ikke er for irriterende.
Takk.