mandag 19. april 2010

Fennikelsjokoladekake med pastiskrem

Veldig god kake, kommer til å lage denne maaange flere ganger. Og nei, jeg har ikke kommet på å putte grøntfôr i ei kake helt av meg selv. Så en britisk kjekkas, James Martin, gjøre det på TV. Dette er en fornorsket utgave av kaka eller var det egentlig mousse han laget? Tror jeg så for mye på kjekkasen og for lite på kakelaginga....


Dette er altså en fennikel. Ifølge Bama sine sider: Fennikel har sterk lukt og en aromatisk smak som kan minne om anis. Fennikel er anvendelig og kan brukes både rå og kokt, grillet, ovnsbakt, i wok, i salater, på ostefatet og til dipp. Et lite tips: det grønne 'kruset' på stilken smaker godt samtidig som det er dekorativt.  
Altså jeg bruker alt på den.

kake:
1 fennikel
300 g dronning sjokolade
150 g smør
6 eggeplommer
6 eggehviter
50 g sukker

krem:
1,5 - 3 dl kremfløte
2 ss sukker
2 -3 ss pastis

Skjær fennikelen i tynne, tynne skiver, gjerne litt korte og legg i bunnen av ei springform. (Neste gang vurderer jeg å finhakke fennikelen og blande inn i røra. Mine skiver ble litt store, man merket det ikke da kaka var varm og nystekt, men dagen etter ble fennikelskivene litt forstyrrende)


Sjokolade og smør smeltes i vannbad hvis man orker, mikro funker som oftest helt fint det også.
Pass imidertig på at hjelperen ikke prøvesmaker alle sjokoladebitene :-)


Eggeplommer og sukker røres sammen.
Eggehviten stivpiskes.
Rør sjokoladeblandingen inn i eggeplommene.
Rør så inn eggehviten.
Hell røra i forma og stek på 180 grader i ca 20-25 min. (Min ovn 23 min)
Skal ikke være flytende inni, den blir saftig nok likevel, den er ferdig akkurat i det kan kan stikke pinnen nedi uten at det er røre på den.

                                            
  
Kaka skal serves med pastiskrem, men det er kanskje unødvendig kjøpe ei flaske pastis hvis den bare skal brukes til denne kremen ( så nå leter jeg etter andre oppskrifter med pastis). Vanlig krem funger helt greit det også.  Kaka bør serveres nesten rett fra ovnen, eller ihvertfall samme dag, etter en tur i kjøleskap til dagen etter smaker den ikke så godt, men den gikk da ned :-)

4 kommentarer:

  1. Så gøyal ut! Moro med overraskende kombinasjoner. Prøv scampi surret i panne, så flambert med pastis. Supert tli pasta....Hege

    SvarSlett
  2. Jeg må innrømme at jeg også har sett mange av matprogrammene til kokken James (de heter vel "Sweet Baby James"), og det er ikke alltid jeg får med meg alt av oppskriftene :-0
    Knakende kjekk kar spør du meg!

    SvarSlett
  3. Denne hørtes utrolig spennendes ut:)

    SvarSlett
  4. Dette så spennende ut. Jeg serverte mannen stekt fennikkel til pytt i panne sist helg, og han trodde det var løk helt til jeg sa hva det var etter måltidet. Han beviste derved at han ikke smaker på maten.

    SvarSlett

Hyggelig at du har lyst til å kommentere.
Det ble dessverre så mye spam-kommentarer at jeg må sette på ordbekreftelse, håper det ikke er for irriterende.
Takk.