lørdag 2. juli 2011

Søte scones med byggmel

Jeg liker scones, mye på grunn av at det er så kjapt å lage. Og etter at jeg fant ut at jeg ikke orket smuldre smøret og bruker smeltet smør, så klarer jeg å lage dem uten å bli klissete på fingrene også.
Disse kan godt spises uten pålegg, ferskenbiolaen sørger for at de blir ganske søte.


16 små scones


350 g hvetemel
50 g sammalt hvete, fin
100 g byggmel
4 ts bakepulver
1/4 ts salt
1 ss sukker
4 ss smeltet meierismør
3,5 dl ferskenbiola (fungerer sikkert med jordbær, blåbær eller annet også)

Rør sammen alle ingrediensene.
Ingen heving.
Del deigen i 4 og lag "boller" som du setter på bakepapiret. Trykk dem litt flate, ta en kniv og del hver scones i fire deler - ikke skjær igjennom, bare trykk litt ned. Ta en gaffel og prikk litt i sconesen. (Min scones er som regel så klissete at den prikkinga er unødvendig)

Stek på 250 grader i 10-15 min.

2 kommentarer:

  1. Denne oppskriften skal jeg jammen prøve - ser deilig ut! Takk for oppskriften
    Beste hilsen Superkokken :-)

    SvarSlett
  2. Hei

    Ina fra Mat på bordet og jeg har startet Matbloggsentralen, en samling med blant annet matbloggere. Dersom du har lyst til å bli medlem, er du hjertelig velkommen til å legge igjen en kommentar i det første innlegget vårt eller sende en epost til kjoekkentjeneste@gmail.com.

    http://matbloggsentralen.blogspot.com/

    SvarSlett

Hyggelig at du har lyst til å kommentere.
Det ble dessverre så mye spam-kommentarer at jeg må sette på ordbekreftelse, håper det ikke er for irriterende.
Takk.