søndag 11. september 2011

Vertshuset Røros


Hver sommer er vi på Vertshuset Røros og spiser og det er en sann nytelse hver gang. Vertshuset satser på mat fra regionen, med med smak av fjell, vidde, skog og sjø.

Kokken Mikael Forselius gjorde det veldig bra i TV2s Smaken av Norge for noen år siden. Han har også gitt ut ei kokebok Fristelser fra fjellet, som jeg selvsagt har. :-)

En gang skal jeg huske å fotografere menyen slik at jeg husker hva vi spiste, men sånn fritt etter hukommelsen (og litt hjelp fra nettsidene deres):


Fjellrøye med rømme, grøntfôr og balsamicosaus.


Dette er definitivt favoritten.
Rein fra Stensaasen Reinsdyrslakteri, og tror sausen var morkelsaus.


Vinen passet ypperlig.


Vi utvidet 3-rettersmenyen med en tallerken ost.
Lokale oster med nøtter og marmelade.


Gubben valgte tjukkmjølkspudding med multer til dessert.


Jeg gikk for Bergmannspudding.
Det er en slags crème brûlée med kaffesmak.


Og så var vi klar for en tur for å se Elden.


Det brinner en Eld er et historisk rockemusikkspill. Spelet handler om da General Armfeldt og Karl XIIs karolinerhær i 1778 invaderte Røros og tilbaketoget over Tydalsfjella der 4000 soldater døde i snøstorm. 




Definitvt verdt å få med seg hvis man er i strøket, men selv om kalenderen viser sommer så er det helt på sin plass med ullgenser, vindtett jakke, sitteunderlag, pledd, vanter  og lue.


Og så kan man få kjøpt varm gløgg.

(Og hvis noen lurer på all denne Rørosreklamen, nei jeg er ikke fra Røros)

2 kommentarer:

Hyggelig at du har lyst til å kommentere.
Det ble dessverre så mye spam-kommentarer at jeg må sette på ordbekreftelse, håper det ikke er for irriterende.
Takk.