søndag 11. februar 2007

Flytende sjokoladekake (sjokoladefondant)

Denne oppskrifta lærte jeg av Ståle på Fossheim for mange år siden og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har laget den.

ca 6 porsjoner

125g smør
125g sjokolade
60g sukker
2 egg
2 eggeplommer
25g hvetemel

Smør og sjokolade smeltes sammen i en kjele.
Ha sukker, egg og eggeplommer i en bolle og visp lett sammen (eller bare rør).
Rør smør og sjokoladeblandingen inn i eggeblandingen.
Til slutt røres hvetemelet inn.

Stekes best i porsjonsformer.
200°C i 5-10 min, til den er fast utenpå slik at den kan velves på en tallerken, den skal være rennende inni.
Serveres varm med vaniljeis til.
For ordentlig fin servering - "fileter" appelsinbåter og legg på tallerken + litt bringebærsaus + strø over litt melis

Røra kan lages på forhånd, men hvis jeg bruker papirformer så venter jeg med å helle over i dem til de skal stekes. Må serveres med en gang etter steking, da de stivner hvis de blir stående og avkjøle.

1 kommentar:

  1. Nå har jeg endelig prøvd å lage sjokoladefondanten din. Det smakte utmerket, men jeg klarte ikke helt den derre "velvingen" over på tallerkenen, derfor ble det seende ut som et takras. Men det er smaken som teller :)

    SvarSlett

Hyggelig at du har lyst til å kommentere.
Det ble dessverre så mye spam-kommentarer at jeg må sette på ordbekreftelse, håper det ikke er for irriterende.
Takk.