lørdag 16. januar 2010

Januarbrød

Av og til husker jeg faktisk å anstrenge meg og notere ned hva jeg hiver oppi brøddeigen :-)
Dette er et forholdsvis kompakt brød.
2 brød

1 kg hvetemel
200 g sammalt hvete grov
300 g sammalt rug
1 pk tørrgjær
100 g havregryn
2 never solsikkefrø
1 ts salt
et par klyper brødkrydder (kan sløyfes)
3 ts linfrø
1 ss honning
1,1 liter vann

Bland alt det tørre.
Rør/smelt honningen i litt varmt vann.
Ha væsken i det tørre og elt i x antall minutter i kjøkkenmaskina.

Heves til dobbel størrelse.
Bak ut to brød, gjerne i samme størrelse selv om jeg har problemer med det :-)
Etterhev i 45 min.

Stekes på 200 grader i 1 time.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du har lyst til å kommentere.
Det ble dessverre så mye spam-kommentarer at jeg må sette på ordbekreftelse, håper det ikke er for irriterende.
Takk.