lørdag 11. desember 2010

Knakiga havrerutor

Jeg elsker tørre julekaker, og aller best er det å spise dem rett fra boksen og late som ingen skjønner at det var jeg som spiste dem. Av alle barndommens julekaker så var knakiga havrerutor aller best. Jeg kjenner vel kanskje nå at det finnes bedre kaker, men det er utrolig hvor gode barndomsminner hever smaken.


Ei langpanne

300 g meierismør
4,5 ss sirup
4,5 dl sukker
3 ss fløte (melk)
10,5 dl store havregryn

Smelt smøret.
Ha i melk, sukker og sirup. Rør rundt.
Ha i havregrynene.
Kle en langpanne med bakepapir og fordel smørja utover. La det stå litt før steking (lurer på om 30 sekunder er nok?).
Stekes ved 200 grader i ca 15 min.
Ta ut og la den stivne litt før den skjæres i biter, men pass på at den ikke stivner for mye slik at man ikke får delt den opp.

1 kommentar:

  1. disse blir jeg nødt å prøve meg på, de så veldig fristende ut:)

    SvarSlett

Hyggelig at du har lyst til å kommentere.
Det ble dessverre så mye spam-kommentarer at jeg må sette på ordbekreftelse, håper det ikke er for irriterende.
Takk.