lørdag 2. april 2011

Restaurant Maaemo


Oslo har fått en restaurant som serverer mat på økologiske råvarer og naturlige ingredienser. De ønsker å presentere det beste av norske råvarer og menyen gjenspeiler de forskjellige årstidene. Du kan lese mer om Maaemo her.

Maaemo serverer en 9-retters sesongmeny med tilhørende vinmeny. Akkurat vinmenyen bekymret meg litt på forhånd, man kan selvsagt velge den bort, men vinmenyen er nøye utvalgt for å komplettere maten så her var det bare å gå på med krum nakke og håpe at man ikke ble for full. Det gikk forsåvidt ganske greit, det var passe mengde vin til hver rett, men heldigvis ikke mer. (Jeg er jo tross alt nordmann og ville selvsagt ikke latt noe alkohol gå til spille). Kombinert med tidsrommet man brukte på måltiden så følte jeg at det gikk riktig så bra (ok, mye av dessertvinen gikk til gubben og ja, jeg var litt redusert i dag).


Maaemo ligger på østkanten i Oslo, kun 5 minutters gange fra Oslo S. Enkelte kritikere synes dette blir for skummelt for byens vestkantborgere, mens vi bermen på østkanten lar oss ikke affiserer av slikt. Bærumsbertevenninne hoppet derfor av bussen på bussterminalen med hjertet i halsen, klar for å albue seg fram mellom suspekte individer på de hundre meterne bort til restauranten. Skuffelsen var imidlertid stor da hun verken ble overfalt, ranet eller antastet på turen. Kort sagt det var heller motsatt problem, det var ingen mennesker i strøket. Skatt Øst er tydeligvis ikke noe trekkplaster på kveldstid.
Området vil nok få et oppsving etter åpninga av brua fra Bjørvika over jernbanen til Grønland i neste uke.


Som en apiritif fikk vi surblad med en eller annen krem og fennikelstengler som skulle dyppes i en krem med noe lakris i.

Beskrivelsene av maten kan nok være noe mangelfulle, det ble tross alt konsumert 9 glass vin, så detaljhukommelsen er det så som så med.


Neste apiritif var kamskjell. Vi fikk bakoversveis, dette var en smaksbombe av dimensjoner. Vi var alle tre enige om at vi aldri noensinne har smakt så gode kamskjell. Allerede her skjønte vi at dette måltidet ville gi full valuta for pengene.


Det ble en tredje smak før vi startet på menyen. Den var så god at jeg helt glemte at jeg ikke liker østers. Serveringen var morsom, jeg har hittil kun sett disse skålene brukt som nøtteskåler, men de var mye kulere med tang og østers inni.


Menyen var noe annerledes enn vi er vant til fra før. Man kan vel trygt si at det så noe stusslig ut. Første rett: Potet og aske. Jeg får et mentalt bilde av en kokt potet som har falt ned i asken på bålet. Men alle rettene er kun beskrevet med stikkord, så den første retten så litt annerledes ut enn jeg forventet.

Rett 1: Potet og aske

Asken var nok ikke tatt rett utifra grua nei, den var lagd av purreløk. Og gubben begynte straks å fantasere om å lage dette selv.

Rett 2: Hvete og hvede

Hveten er norsk og kom som et fantastisk brød, rullet i linfrø, sesamfrø
og salt. Servert med Rørossmør. Dette gledet selvsagt oss som tilbringer hver sommerferie blant myggen på Røros.
Hveden kom som øl fra Danmark, brygget av et bittelite mann- og koneforetak. Som regel synes jeg øl smaker p...., men i dette tilfellet drakk jeg hele glasset med stor nytelse.

Rett 3: Selleri og balsamisk epleeddik 

En aldeles nydelig Lofotskrei.


Litt ekstraunderholdning til rett nummer fire, kamomillete som ga en nydelig luktopplevelse. Nei, vi drakk ikke denne, men kunne sikkert hvis man hadde villet. Men hvorfor drikke te når det er så mye god vin tilgjengelig?

Rett 4: Rødbete og nyr

Nyr er den åma som ligger foran på tallerken og er en mager mykost som kan benyttes som erstatning for krem og rømme.
En god rett der smakene sammen gjør det til en nytelse. Dette er den retten jeg likte minst, men det er fordi jeg ikke kan fordra rødbeter.

Rett 5: Løk med persille

And som smeltet på tunga. Her kunne jeg glatt ha spist et par porsjoner til.

Rett 6: Ost fra Eggen Gårdsysteri

Jeg har spist en del ost fra Eggen Gårdsysteri siden det er lett å få tak i på Røros (Gården ligger i Vingelen, 5 mil sør for Røros). Men ikke på en slik måte. Aldeles nydelig. Husker selvsagt ikke hva bærene heter. 

Rett 7: Hylleblomst og timian

Det jeg liker aller best med 9-retters middag er selvsagt 3 desserter. Og wow for en start. Sorbet, en krem av luft og sukkerbrød som ikke ligner noe jeg har smakt før.

Rett 8: Malt

En luftig krem med malt på gulrotpurre. Dette var den eneste retten det ble litt diskusjon om. Veldig, veldig god. Men gulrotpurre som dessert? Spennende og vellykket bruk av grøntfôr. 

Rett 9: Smør fra Røros

Jeg har bestandig syntes Rørossmør er det beste smøret, men dette var en fantastisk bruk av smør. Min absolutte favorittrett denne kvelden. Isen var fløyelsmyk og himmelsk. De karamellakrige sausene kan knapt beskrives.
Ja takk, jeg tar fire porsjoner til!


Bittelitt ekstra til kaffen, noe som gleder en sjokoladefrik som meg. Kanskje unødvendig å si at de smakte himmelsk?
Og til slutt fikk vi jaggu med oss en liten gave med sjokolade og drops.



Dette var en utrolig flott kveld. For min del er det kun besøket på Bagatelle (for veldig mange år siden) som overgår dette. Jeg kan vel imidlertid se det at hvis man må ha mye kjøtt for at måltidet skal bli perfekt så er kanskje ikke dette stedet?

Utifra totalopplevelsen og nytelsen synes jeg dette var vel verdt pengene, 1050 for maten + 950 for vinen pr pers. Det eneste som er synd er at jeg da ikke har råd til å gå hit så ofte som jeg kunne ha lyst til. Men jeg gleder meg til neste gang. Tenk når det blir høst og Norge bugner over av gode råvarer....
Selvsagt kan det godt være at noe kunne vært bedre, men jeg sitter ikke og leter etter feil når jeg er ute for å kose meg.

Kvelden ble avsluttet med et lite besøk på Oslo Mekaniske Verksted.

4 kommentarer:

  1. Takk for en veldig grundig restaurantbeskrivelse. Virker som restauranten har veldig høye ambisjoner - strekker de seg mot en stjerne?

    SvarSlett
  2. Takk.
    De satser høyt. De har forresten både blogg og facebookside som kan være verdt et besøk.

    Jeg kommer definitivt til å gå dit igjen!

    SvarSlett
  3. Hei,
    Var på Maemo her for ett par uker siden. Ble veldig inspirert til å leke meg mer på kjøkkenet.
    Men en ting som jeg ønsker få tak i er de "tallerkene" du her omtaler som nøtteskåler. Er det mulig å få tak i slike? Og hvor? Vet ikke hva jeg skal google for å finne en.
    Tusen takk for hjelpe!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei
      Beklager så ikke spørsmålet ditt for nå.
      Skåla er nok Eva Solo Smiley: https://www.google.no/search?q=eva+solo+smiley&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=eOvhU_GdKavMyAOTgYL4BA&ved=0CDkQsAQ&biw=1230&bih=625

      Slett

Hyggelig at du har lyst til å kommentere.
Det ble dessverre så mye spam-kommentarer at jeg må sette på ordbekreftelse, håper det ikke er for irriterende.
Takk.