fredag 22. juni 2007

Sjokoladekake i langpanne

Dette er kaka som blir lagd til hver bursdag. Utrolig enkel å lage.

450 g sukker (5dl)
300 g hvetemel (5dl)
6 ss kakao
2 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver
250 g margarin smeltet
6 egg

Bland alt det tørre. Rør inn margarin og deretter eggene.
Ha røra i ei smurt langpanne.
Stekes på 200 grader i 20 min.

En sunnere variant av bunnen:
225 g sukker
150 g fibra fullkornshvetemel
75 g havregryn
75 g hvetemel
150 g smør
6 ss bakekakao
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
2 dl melk
6 egg

Denne varianten må ikke stekes for lenge da blir den tørr.
Ellers kan den også brukes til muffins, da stekes den i 10 min.

Glasur:
250 g smør
1/2 dl kaffe
500 g melis
4 ts vaniljesukker
2 1/2 ss kakao

Smelt smøret i en kjele. Tilsett resten av ingrediensene, rør og varm til glasuren blir blank.
Hell den over kaka.

Pynt med så mye nonstop og seigmenn som man klarer å få plass til :-)

4 kommentarer:

  1. Denne høres kjempegod ut. Sjokoladekake er alltid populært:-)Fibra Fullkornshvetemel har jeg aldi hørt om før. Kan det brukes på andre kaker?

    SvarSlett
  2. Fra reklameteksten:
    "Fibra fullkornsmel er et ekstra finmalt sammalt mel, som er utviklet for å ha et sunnere, mer fiberrikt alternativ til siktet hvetemel."
    http://www.mollerens.no/produkter/mel/fibra_fullkorns_hvetemel.html

    Jeg bruker det istedet for hvetemel. Det står at man kan bruke det i sauser, men hvit saus med dette melet blir ikke bra.
    Får kjøpt det på Rema.

    SvarSlett
  3. Jeg har ikke prøvd det på sukkerbrød eller lyse kaker ennå, men det er mest fordi jeg bare baker kaker med sjokolade i :-)
    Jeg kommer nok til å prøve det på lyse kaker også, men kanskje ikke på sukkerbrød...

    SvarSlett
  4. Å, verdens beste kake. Kjempe god og ikke minst lett og lage. Dette er definitivt ikke siste gang jeg lager ting fra din blogg!

    God påske:)

    SvarSlett

Hyggelig at du har lyst til å kommentere.
Det ble dessverre så mye spam-kommentarer at jeg må sette på ordbekreftelse, håper det ikke er for irriterende.
Takk.