lørdag 3. januar 2009

Crème Brûlée

En av mine dessertfavoritter. Jeg sjekker bestandig restaurantenes dessertmeny og har de ikke crème brûlée, så har de allerede mistet sjansen til toppscore. Ok, en sjokoladefondant kan redde toppscoren :-)


6 porsjoner

6 dl fløte
1 vaniljestang
(gjerne et par stjerneanis også)

Varm dette til kokepunktet, trekk det av plata og la det stå i 10 min.

5 eggeplommer
50 g sukker

Pisk eggeplommer og sukker (vel, røres ihvertfall :-).
Tilsett fløten litt etter litt - må siles først hvis stjerneanisen er gått istykker. Og selvsagt vaniljestanga tas ut :-)

Fordeles på 6 former.
Stekes i ovn på 100 grader i ca 1 time.

Strø 75 gram sukker over formene.
Sett inn på øverste rille og grill i 2-3 min.
Vi erfarne har derimot en egen crème brûlée brenner :-)

Jeg synes den er best varm, men det er ingenting iveien for å lage dem på forhånd og sette dem i kjøleskapet til de skal spises og grille sukkerlokket da.

2 kommentarer:

  1. Så fint å finne en ny matblogg. Håper det er greit at jeg linker deg opp?
    Creme Brulee er en av mine favoritter og, så nye oppskrifter må bare prøves! Hege

    SvarSlett
  2. Denne Creme Brulee'en er bare supergod! Skal lage den som bursdagsmiddag til min kjære i kveld :-)

    SvarSlett

Hyggelig at du har lyst til å kommentere.
Det ble dessverre så mye spam-kommentarer at jeg må sette på ordbekreftelse, håper det ikke er for irriterende.
Takk.