søndag 26. desember 2010

Langtidsstekt and

Jeg er ikke så vant med and. Har riktignok spist det en del ganger på Dinner, men vi har aldri hatt det hjemme. Men etter et tips fra ei venninne, så røska jeg med meg ei and fra kjøpesenteret i Töcksfors sist jeg var innom. Tviler sterkt på at denne anda er av ypperste kvalitet, men god var den.


Tidsforbruk: ca 6 timer

And:
and
svisker
epler
vann
salt og pepper

Ta ut innmaten hvis den er med.
Gni anda innvendig med salt og pepper.
Fyll anda med så mye epler (skrelt og delt i båter) og svisker som du får plass til. Sy igjen åpningen.
Legg anda på ei rist med brystet ned og sett i ovnen på 130 grader.
Fyll en liter vann i langpanna og sett den under rista.
Stek i 4 timer.

Ta ut anda og snu den slik at den blir liggende med brystet opp.
Sett anda inn igjen og stek videre i 1,5 - 2 timer.


Saus:
innmaten hvis den er med
1/2 purre
1 gulrot
1,5 løk
2 selleristenger
1,5 liter vann
7,5 dl vin
stekesjyen
fløte
salt og pepper

Skjær innmaten i små biter. Hakk grønnsakene i biter.
Stek innmaten og grønnsakene litt.
Hell over vannet og vinen og kok til du ihvertfall har redusert til halvparten.
Sil over i en kjele.
Tilsett stekesjyen og en god dæsj fløte.
Smak til med salt og pepper.

NB! Denne sausen er utrolig fet, så man må ha noe syrlig tilbehør.


Serveres med karamelliserte poteter og rødkål.


Drikketips:
Julebrus for de under 18 og Allegrini Amarone della Valpolicella Clssico 2006 til oss voksne. En utrolig god vin, den er vel så god at den passer til alt, om den er verdt prisen er kanskje en annen diskusjon - 400 kr.

Og Crème Brûlée er jo aldri feil til dessert.


1 kommentar:

  1. Så hærlig matblogg! Ble vist hit av Baddie, og det første innlegget jeg kom inn på var med islaging. Må innrømme at jeg har lurt veldig på hvordan iskremmaskinen fungerte, men nå fikk jeg svar!

    Jeg har enda litt penger igjen fra byttinga, så det er ikke umulig at det blir kjøpt en iskremmaskin!

    *surfer videre på bloggen din og henter inspirasjon til å bruke på kjøkkenet*

    SvarSlett

Hyggelig at du har lyst til å kommentere.
Det ble dessverre så mye spam-kommentarer at jeg må sette på ordbekreftelse, håper det ikke er for irriterende.
Takk.